Prowadząc działalność e-commerce, z pewnością spotkałeś się już z określeniem Dyrektywa Omnibus. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym owa Dyrektywa jest, co oznacza dla klienta, ale przede wszystkim, jakie oznacza zmiany dla Ciebie jako właściciela biznesu e-commerce.
Dyrektywa Omnibus
Jest to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. Dla zainteresowanych pełna treść (EUR-Lex - 32019L2161 - EN - EUR-Lex (europa.eu)) do wglądu. Dyrektywa ta zmienia obowiązujące dotychczas obowiązujące dyrektywy dotyczące ochrony praw konsumentów:
Państwa członkowskie UE musiał włączyć tę dyrektywę do swoich przepisów do 28 listopada 2021 roku. Według projektu miała ona ostać wdrożona w życie dnia 28 maja 2022 roku. Nie przeszła ona jednak pełnego procesu legislacyjnego, co oznacza, że nie obowiązuje jeszcze sprzedawców w e-sklepach. Niezależnie jednak od tego, od kiedy zacznie obowiązywać, warto zapoznać się z jej podstawowymi założeniami i zacząć przygotowywać do zmian. Wszak, kto pierwszy dostosuje się do nowych przepisów, ten z pewnością zyska.
Głównym celem Dyrektywy Omnibus jest ochrona konsumentów w obszarach zawierania umów w specyficznych warunkach i w domu klienta. Przede wszystkim chodzi tutaj o zakupy i sprzedaż prowadzoną przez internet, która ma być od teraz bardziej przejrzysta.
Najważniejsze obszary, w jakich zostają wprowadzone zmiany to:
jasna polityka marketingowa
jawne informacje o sprzedawcy
"prawdziwość" opinii
uczciwa polityka cenowa
Dyrektywa Omnibus, a polityka marketingowa
Pierwsza za zmian odnosi się nie tylko do wyszukiwarek interntowych, ale także wszelkiego rodzaju marketplace, takich jak Allegro. Wszystkie oferty, których pozycje wyświetlania uwarunkowane są płatną reklamą, muszą mieć ten fakt wyraźnie zaznaczony. Ma to być zrobione w taki sposób, by użytkownik nie miał co do tego żadnych wątpliwości. Jak wiadomo, im wyżej znajdujemy się w pozycji wyników wyszukiwarki, tym większa szansa, że użytkownik stanie się naszym klientem. Zmieniony przepis nanosi na właściciela platformy obowiązek informowania o tym, które z wysokich wyników wyszukiwania znalazły się tam organicznie, a które wskutek opłaconej reklamy.
Na platformach typu marketplace muszą też zostać udostępnione użytkownikowi kryteria doboru kolejności wyświetlania wyników wyszukiwania. Nie chodzi tu o podawanie pełnego algorytmu. Jedynie kryteria, jakie decydowały o danej kolejności wyświetleń.
Dyrektywa Omnibus, a jawne informacje o sprzedawcy
Ten punkt w zasadzie odnosi się wyłącznie do marketplace czy platform, takich jak Amazon czy wspomniane wyżej Allegro. Klient musi zostać dokładnie poinformowany, kto jest sprzedawcą danego towaru czy usługi. Ujmując rzecz precyzyjniej, sprzedający musi jasno i klarownie poinformować swoich klientów, czy jest osobą prywatną, czy ma zarejestrowaną działalność gospodarczą. Jest to o tyle istotne, że klient, kupując od osoby prywatnej ma znacznie węższe prawa konsumenckie.
Drugim ważnym aspektem w tym punkcie jest dokładnie poinformowanie klienta, kto odpowiada za towar/usługę w razie zwrotu lub reklamacji. Często bowiem wynikały w tej materii niejasności. Od momentu wprowadzenia Dyrektywy, klient musi mieć jasność, czy w razie reklamacji ma zwracać się do sprzedawcy, platformy, czy może do innego podmiotu.
Dyrektywa Omnibus, a "prawdziwość" opinii
Klienci bardzo często decydując się na skorzystanie z konkretnego usługodawcy bądź zakupując produkt, kierują się opiniami znalezionymi w Internecie. W końcu kto lepiej może doradzić, niż osoba korzystająca z danego produktu. Zgodnie z nowymi przepisami, sprzedawca jest zobowiązany zweryfikować autentyczność nowo pojawiających się wpisów.
Dyrektywa ma zapewnić klientom uzyskanie maksymalnie szczerej i prawdziwej opinii. Oznacza to, że takiego wpisu nie może opublikować losowa osoba z dostępem do sieci, czy "ktokolwiek". Ma to być osoba, która rzeczywiście dany produkt zakupiła i z niego skorzystała. Opinie staną się faktycznie rzetelnym źródłem informacji dla użytkownika potencjalnie zainteresowanego zakupami.
Dyrektywa Omnibus, a uczciwa polityka cenowa
Tutaj w zasadzie mieszczą się jedne z najistotniejszych zmian z perspektywy klientów. Koniec ze sztucznymi obniżkami cen przed Bożym Narodzeniem czy Black Friday.
Zgodnie z nowymi wytycznymi zawartymi w Dyrektywie sklep wprowadzając obniżkę cen, ma obowiązek poinformować klientów o wcześniejszej cenie, a dokładnie najniższej, jaka obowiązywała w czasie nie krótszym niż ostatnie 30 dni przed obniżeniem ceny.
Drugą istotną informacją, jaka ma być dostępna dla klienta, jest zastosowanie zautomatyzowanych narzędzi do podejmowania decyzji o wysokości ceny danego produktu. Jeśli sklep z takiego korzysta, musi umieścić taką adnotację.
Czy Twój sklep jest gotowy na Dyrektywę Omnibus?
Wdrożenie przez branżę e-commerce nowych zasad wynikających z Dyrektywy z pewnością da klientom więcej rzetelnej wiedzy i bezpieczeństwa. Jednak pozwoli też biznesom zyskać więcej zaufania ze strony użytkowników.
Dostosowanie biznesu do nowych przepisów wymaga wiedzy, doświadczenia, a także odpowiedniego zaplecza logistycznego i prawnego. Jako KamikStudio jesteśmy w stanie pomóc Ci przejść przez ten proces w sposób sprawny.
Jeśli masz już sklep Internetowy oparty o Prestashop to możesz skorzystać z rozwiązania, które jest przygotowane pod dyrektywe. Kupując z kodem rabatowym KAMIK_HMXHWT6J moduł otrzymasz -10% taniej. Dostępne rozwiązanie jest tutaj - kliknij.
Jeśli potrzebujesz wsparcia, wdrożenia, pomocy - napisz do nas!
Jeśli jesteś dopiero na etapie planowania swojego sklepu internetowego, zgłoś się do nas. Kompleksowo zajmiemy się nie tylko stworzeniem Twojego wymarzonego sklepu, ale także dostarczymy Ci domenę wraz z hostingiem lh.pl
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.