Raport e-commerce 2022 cz. II

Zapraszamy do lektury 2 części raportu e-commerce za 2022 rok. Jeśli przegapiłeś część I to zapraszamy tutaj (tutaj daj link do 1 części)

Najczęściej kupowane

Raport e-commerce wskazuje, że co najmniej 50% badanych osób deklaruje za najczęściej kupowane rzeczy: odzież, obuwie, kosmetyki, perfumy, książki, płyty oraz produkty farmaceutyczne, a także sprzęt RTV/AGD. Kobiety częściej sięgają po odzież, obuwie, kosmetyki oraz produkty farmaceutyczne, dziecięce i meble, a także elementy wystroju wnętrz. Mężczyźni z kolei częściej kupują sprzęt RTV/AGD, smartfony i akcesoria, części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe.

W przypadku zakupów na zagranicznych stronach dominuje odzież, następnie obuwie, odzież sportowa kosmetyki i zabawki oraz artykuły dziecięce.

Co ważne osoby do 34 roku życia znacznie częściej niż badany z pozostałych kategorii wiekowych planują zakupy z większość kategorii.

Efekt ROPO i odwrócone ROPO

Efekt ROPO (szukanie informacji w serwisach internetowych o produktach, a następnie kupowanie ich w sklepach tradycyjnych) można zaobserwować w takich kategoriach jak: materiały budowlane i wykończeniowe, obuwie, produkty farmaceutyczne, spożywcze, a także sprzęt RTV/AGD, odzież oraz telefony i akcesoria.

Odwrócony efekt ROPO (szukanie informacji na temat danego produktu w sklepach tradycyjnych, a następnie zakup za pośrednictwem sklepu internetowego) dotyczy przede wszystkim kosmetyków, odzieży i obuwia.

Wydatki online

Najwięcej badani wydają na odzież, dodatki i akcesoria, a także artykuły spożywcze. Wydatki na odzież rozkładają się dość równomiernie w poszczególnych grupach. Jednak więcej wydają osoby, które lepiej oceniają swoją obecną sytuację materialną. W przypadku produktów spożywczych więcej wydają osoby lepiej oceniające swoją sytuację materialną, a także badani w grupie 25-34 lata.

Kolejne grupy pod względem wysokości wydatków to obuwie, artykuły dziecięce i zabawki, kosmetyki. Następne są także produkty farmaceutyczne, następnie książki, płyty i filmy, oraz bilety do kina i teatru. W tej ostatniej kategorii największe wydatki są w grupie 50+.

55% osób ankietowanych zadeklarowało, że ich wydatki w Internecie na zakupy nie ulegną zmianie w najbliższej przyszłości. Niemal 25% z kolei deklaruje, że ilość ich zakupów online wzrośnie, a 10% uważa, że się zmniejszy.

Zakupy przez urządzenia mobilne

Po raz pierwszy w historii realizacji badań to smartfon wysunął się na prowadzenie i wyprzedził nieznacznie komputery przenośne. Przez to stał się najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym do zakupów online. Na dalszych miejscach znajdują się komputery stacjonarne, wykorzystywane przez 4 na 10 badanych. Kolejne miejsce zajmują tablety.

AZ 92% ankietowanych spośród najmłodszej grupy wskazuje, że to właśnie smartfon jest przez nich używany do zakupów, kolejny jest laptop wskazywany przez 71% badanych.

Co ważne, aż 80% badanych robiących zakupy przez telefon wskazuje, że spotkało podczas procesu zakupowego trudności. Najczęściej wskazują niewygodne formularze oraz niedostosowanie strony do urządzenia mobilnego. Dla osób poniżej 24 roku życia trudnością jest brak aplikacji mobilnej oraz niewygodny sposób płatności. Dla osób po 50 roku życia trudnością jest zbyt mała wielkość liter.

Niekupujący w sieci

23% osób ankietowanych zdeklarowało się jako nierobiące zakupów online. Ten wynik utrzymuje się od poprzedniego badania. Jako główny powód (41%) wskazują preferencję fizycznego kontaktu z produktem przed dokonaniem decyzji zakupowej.

Dla osób po 50 roku życia głównym powodem kupowania w sklepach tradycyjnych jest fakt, że preferują osobistą rozmowę ze sprzedawcą. Obawiają się także o bezpieczeństwo płatności oraz gwarancję.

Motywatorami do zmiany podejścia przez osoby niekupujące online mogą być niższe ceny produktów, mniejsze koszty dostawy, kody rabatowe, a także szybszy czas dostawy.

Produktami, którymi byliby zainteresowani, są odzież, obuwie, sprzęt RTV/AGD, kosmetyki, a także książki, płyty, odzież sportowa, artykuły dziecięce, a także sprzęt komputerowy i części samochodowe.

Marketing

43% ankietowanych osób zdeklarowało, że mają na nich wpływ pozytywne opinie dotyczące produktu lub sprzedającego. Wspomnieli też, że zdarza im się kupować dany produkt w Internecie na podstawie tych właśnie opinii. Najbardziej podatni na takiego typu sugestie są najmłodsi badani oraz kobiety.

30% ze wszystkich respondentów, którzy kupują online, zadeklarowało, że reklamy internetowe są dla nich źródłem informacji. Mimo tego, że aż 38% uznaje takie reklamy za denerwujące. Tę ostatnią opinię wśród najmłodszej grupy podziela aż 54% e-konsumentów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Contact form

  •  
KamikStudio - your idea, our competences © 2018 - 2022. All rights reserved
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram