Raport e-commerce 2022 cz. I

Od niedawna dostępne są wyniki raportu e-commerce na 2022 rok. Całe badanie zostało przeprowadzone przy pomocy ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) na panelu internetowym. Analizie zostały poddane wywiady, które pochodziły od 1559 internautów, które są w wieku 15 lat i więcej. Wzięto też pod uwagę płeć, wiec oraz wykształcenie, oraz inne zmienne związane z szeroko pojętym stylem życia.

Kupujący

Z ankiety w reporcie e-commerce wynika, że osoby robiące zakupy online stanowią aż 77% internautów. Co istotne, ostatnie dwa badania odbywały się w okresie zarówno pandemii, jak i lockdownów. Z pewnością miało to znaczący wpływ na wzrost kupujących w sieci. Fakt, iż odsetek konsumentów internetowych jest tak duży, obejmuje wszystkie grupy internautów.

Można jednak wyróżnić, że osoby robiące zakupy online to częściej mieszkańcy dużych miast oraz osoby z wyższym wykształceniem. W tej grupie są też osoby oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego. Nieznaczną większość kupujących stanowią też kobiety (52% kobiet do 48% mężczyzn). Wszyscy badani mają niezmiennie bardzo dobrą opinię o zakupach przez internet i uległa ona polepszeniu w stosunku do poprzedniego badania uległo ono lekkiemu polepszeniu. Co ciekawe zakupy online mają pozytywny wizerunek nie tylko wśród osób kupujących online. Taką opinię mają też osoby, które zakupów przez internet nie robią.

Zachowania w internecie

Jak zostało wspomniane wyżej, zakupy dokonywane przez internet mają niezmienni dobry wizerunek wśród kupujących. Po raz pierwszy w badaniu kwestia większej możliwości wyboru została oceniona lepiej niż wygoda oraz nieskomplikowanie. Porównując do poprzedniego badania, wyniki nie uległy bardzo istotnej poprawie w żadnym wymiarze.WIdać jednak pozytywne tendencje w przypadku większej możliwości wyboru, a także łatwość dokonywania zakupów oraz niska czasochłonność.

75% badanych zadeklarowało, że robi zakupy na stronach internetowych z Polski. Większość tych kupujących to osoby ze średnim i wyższym wykształceniem, o wyższym dochodzie w gospodarstwie oraz osoby mieszkające w dużych miastach.

32% badanych kupuje w serwisach zagranicznych, co jest podobną liczbą jak w ubiegłym roku. Znacznie częściej ci kupujący są osobami z najmłodszych badanych grup (15-24 lata) oraz w wieku (35-49 lat). Częściej są to kupujący mający wyższe wykształcenie, które deklarują dochód w gospodarstwie domowym wyższe niż 8000 złotych i są to mieszkańcy największych miast.

24% kupujących deklaruje kupowanie za pośrednictwem social mediów. Główną platformą używaną do tego typu zakupów jest Facebook.

Raport e-commerce - motywacje kupujących

Najważniejsze czynniki motywujące kupujących to dostępność przez całą dobę oraz wygoda, która jest rozumiana jako brak konieczności jechania do sklepu stacjonarnego. Trzecim czynnikiem jest kwestia cen, które postrzegamy jako atrakcyjniejsze niż te dostępne w sklepach stacjonarnych. Na dalszych miejscach kupujący wskazywali nieograniczony czas wyboru produktów, łatwe porównywane dostępnych ofert oraz dużo obszerniejszy asortyment.

Motywatorem do częstszych zakupów online są też niższe koszty dostawy i niższe ceny, a w dalszej kolejności zniżki dla kupujących online oraz dodatkowe kody rabatowe. 30% badanych zwróciło też uwagę na szybszą dostawę.

W pytaniu o problemy napotykane przy zakupach online respondenci wskazali długi czas oczekiwania na dostawę. Wspomnieli też o natrętnych reklamach produktów oglądanych wcześniej, a także wysokie koszty dostawy. Warto też zauważyć, że tylko 3 na 10 badanych nie spotkało się z żadną uciążliwością w trakcie procesu zakupowego.

Dostawa

Jeśli chodzi o kwestię dotyczącą dostaw towaru, to badani stale preferują dostawę poprzez paczkomaty. Dopiero w następnej kolejności za pośrednictwem firm kurierskich. Możliwość różnych form dostawy do wyboru są też motywujące. Szczególnie zachęca do zakupów opcja dostawy z darmowym wniesieniem, a także błyskawiczna dostawa do domu w tym samym dniu.

Aż 85% badanych zadeklarowało, że dostawa odbywająca się do 12 godzin jest dla nich zachęceniem do częstszych zakupów online. Dodatkowo motywatorem jest darmowa dostawa, a jednocześnie im wyższa wartość zakupów, tym częstsze oczekiwanie jest dostawy bezpłatnej. Ankietowani zwrócili też uwagę, że najbardziej ekologiczną formą dostawy jest maszyna paczkowa, czyli tzw. paczkomaty.

Płatności

Zdecydowana większość, bo 70% kupujących online deklaruje, że preferują płatność za pośrednictwem szybkich serwisów płatności. Jednocześnie umacnia się pozycja płatności mobilnych. Te deklaruje 58% ankietowanych.

Wśród najmłodszych badanych, płatności mobilne są bardziej popularne niż szybkie przelewy przez serwisy płatnościowe.

Najmniejszą popularnością cieszą się płatności mobilne za pośrednictwem SMS, kodów QR oraz płatności ratalne.

Raport e-commerce - wybory serwisów, platform i sklepów

Klienci deklarują, że 3 najważniejsze czynniki przy wybieraniu danego sklepu internetowego czy serwisu zakupowego to: atrakcyjna cena produktu, niskie koszty dostawy oraz pozytywne doświadczenia kupujących. Te elementy są na szczycie listy już od kilku lat. Co ważne, są to aspekty wspólne dla wszystkich badanych grup, niezależnie od ich wieku czy płci. Badani w wieku 15-24 lata częściej zwracają uwagę na atrakcyjny wygląd strony internetowej oraz kody rabatowe.

Nowo odwiedzane sklepy budują swoją wiarygodność w oczach klientów opiniami, a także możliwością płatności przy odbiorze oraz jasną informacją o zwrotach i reklamacji. Ostatnia informacja ma kluczowe znaczenie dla grupy badanych kobiet. Osoby w grupie 15-24 lata częściej ufają ładnej i czytelnej prezentacji produktów oraz graficznej oprawie sklepu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “Raport e-commerce 2022 cz. I”

Contact form

  •  
KamikStudio - your idea, our competences © 2018 - 2022. All rights reserved
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram